top of page
Computer with Graph

ברצלונה העיר שאינה מתחדשת: כיצד עיריית ברצלונה הצליחה לאפס את מספר היתרי הבנייה ולייצר הזדמנויות למשקיעים.

על פי הנתונים, כפי שהוצגו לאחרונה על ידי ראש עירית ברצלונה, חאומה קולבוני. מדיניות הדיור של ראשת העיר הקודמת, אדה קולאו חייבה יזמים להקדיש 30% מהפרויקטים (מעל גודל מסוים) לדיור בר השגה - התגלה ככישלון חרוץ! על פי הנתונים רק 8 יחידות דיור בר השגה נבנו במשך 5 שנים, וזאת לצד התרסקות בהתחלות הבנייה. רחוק מאוד מהציפיות. המשמעות היא תקופה ארוכה ללא בנייה משמעותית והגדלת המחסור בהיצע הדירות בעיר. עובדות שהשפיעו על שוק השכירות בברצלונה בצורה משמעותית והקפיצו אותם ב31% וצפויות להשפיע על מחירי הדירות בשנים הקרובות.


משנת 2018 קריסת ענף היזמות בברצלונה

מזו תקופה ארוכה שאנחנו עוקבים השפעת התכנית של עיריית ברצלונה במסגרתה מדיניות חדשה המחייבת יזמים להקדיש 30% מהדירות בפרויקטים שלהם (עבור היתרים של מעל 600 מ"ר) לדיור בר השגה. בשנה שעברה פרסמנו כתבה בעניין בשם- "אפס התחלות בנייה בברצלונה בשנתיים " כאשר ראש העיר הציגה את התכנית היא ציפתה כי היא תביא לבניית 334 יחידות דיור חדשות מדי שנה. אך כבר אז היו רבים אשר העבירו ביקורת והזהירו מהשלכות התכנית על התחלות הבנייה והיצע הדירות. כיום, לאחר מספר שנים שהתכנית בתוקף, היא מתגלה ככישלון חרוץ. ונראה כי גם אלו אשר הזהירו מהשלכות התכנית, לא יכלו לדמיין לא יכלו לדמיין עד כמה הם צדקו. ועכשיו, לאחר שהתגלו מימדי הכישלון, ראש העיר החדש (אשר בזמנו היה מתומכי התכנית) הכריז על שינוי כיוון.


מחסור חמור בדירות חדשות בעיר ברצלונה

על פי הנתונים, בחמשת השנים (2019-2023) מאז הוצגה התכנית, רק 93 יחידות דיור בר השגה קיבלו אישור, ובפועל רק 8 נבנו. זהו רק אחוז קטן ממה שעירית ברצלונה ציפתה לו.כיום אנחנו מקבלים החלטות שיהיו נקודת מפנה במדיניות הדיור, עם צעדים שהעירייה מובילה על מנת לספק דיור“, אמר ראש עיריית ברצלונה“, והוסיף כי ישנו צורך בעוד יחידות דיור על מנת להעניק פתרונות למעמד הפועלים, ולמנוע מצב שבו הם עוזבים את העיר בגלל שאינם יכולים להרשות לעצמם דיור.

כישלון התוכנית היה כפול, לא רק שהתוכנית לא הצליחה להביא לכמות משמעותית של יחידות דיור בר השגה, היא גם ריסקה את התחלות הבנייה באופן כללי - כלומר גם מי שיש לו אמצעים כלכליים כבר לא יכול למצוא דירות.

התכנית הביאה לירידה משמעותית במספר הפרויקטים. בעוד הממוצע השנתי בשנים קודמות היה למעלה מ 1100 יחידות, מאז החלת המדיניות החדשה הוא התרסק ל 60 יחידות בלבד. כלומר ירידה של 95% בהתחלות הבנייה.

התחלות הבנייה בברצלונה

מה הולך לקרות עכשיו?

ראש עיריית ברצלונה מינה גוף אשר יבחן את הדרכים בהן ניתן לשנות את המדיניות, ולהשיג את הדיור הציבורי בצורה שתעבוד ותשרת את כולם. רעיונות שונים עולים על הפרק, כמו למשל החלפת הדרישה הקיימת ל 30% דיור מסובסד בפרויקט דרישות אלטרנטיביות כמו השקעה בדיור בר השגה במקומות אחרים, או תרומה כלכלית לטובת דיור ציבורי.

ראש העיר הודיע גם על כוונתו להפסיק את כל אישורי השכירות בברצלונה לתיירות עד שנת 2028 על כך כתבנו לפני כחודש לצד מדיניות בקרה על שכר דירה בעיר שכבר נכנסה לתוקפה במרץ האחרון. אך גם על החלטה זו ישנה ביקורת, שכן נראה שעיריית ברצלונה בכל אחד מהצעדים הסוציאליסטים שהיא נוקטת היא משיגה את התוצאה ההפוכה. כמובן נמשיך לעקוב ולעדכן.




Comments


bottom of page