top of page
Computer with Graph

ברצלונה מזגזגת, ביטול חוקי השכרה טווח בינוני

רק לפני חודשיים פרסמנו מאמר אודות המכה הקשה שחטף שוק ההשכרות לטווח בינוני בברצלונה. אולם, לפני מספר ימים, חודש לאחר שאושרה התקנה בבית המחוקקים של הממשלה, הגיע הפרלמנט הקטלוני ודחה אותה. התקנה החדשה, שנועדה להתמודד עם האתגרים הגדולים בתחום השכרת הדירות בעיר נתקלה התנגדות משמעותית מצד חברות הפרלמנט, שהצביעו נגדה ולכן היא נפלה.


רקע על התקנה והצורך בה

בשנים האחרונות, ברצלונה וערים תיירותיות נוספות חוו עלייה משמעותית בביקוש להשכרות עונתיות, המוגדרות כדירות להשכרת טווח בינוני בספרד (יותר מחודש ופחות מ11 חודש), בעיקר עקב תיירות הולכת וגוברת. השכרת דירות לטווח קצר הפכה לעסק משתלם, אך הביאה גם לבעיות רבות. מצד אחד, התושבים המקומיים מתקשים למצוא דיור במחירים סבירים, ומצד שני, תיירים מתמודדים עם מחירים משתנים ותקנות לא ברורות. התקנה שהוצעה על ידי הממשלה כללה קווים מנחים שנועדו להסדיר את התחום, עם דגש על הגנה על זכויות התושבים המקומיים והשכרת דירות בצורה הוגנת ושקופה.


העמדות השונות בפרלמנט

התקנה נדחתה בעיקר בשל התנגדותן של שתי מפלגות עיקריות – PSC ו-Junts. המפלגה הסוציאליסטית הקטלונית (PSC) טענה כי התקנה אינה מספקת פתרון מספק לבעיות הקיימות וכי יש לבחון פתרונות מקיפים יותר. מפלגת Junts הצטרפה להתנגדות, כשהיא מציינת שהתקנה אינה מתחשבת בצרכים הכלכליים של המשכירים ובעלי הדירות, וכי היא עלולה לפגוע בכלכלה המקומית.

מנגד, המפלגה השולטת בקטלוניה הגנה על התקנה, באמירה שהיא חיונית כדי להתמודד עם השפעות שליליות של השכרת דירות עונתיות ולהגן על הקהילה המקומית. הממשלה טענה כי התקנה נועדה ליצור איזון בריא בין הצרכים של התיירים לבין הצרכים של התושבים המקומיים, ולהבטיח שהשוק יהיה מוסדר ושקוף.

חוקי ההשכרה לטטוח בינוני בברצלונה
זיגזג בחוקי ההשכרה לטטוח בינוני בברצלונה

השלכות ההצבעה

דחיית התקנה משאירה את השוק במצב של אי-ודאות. ללא חוקים ברורים ומוסדרים, בעלי דירות ותיירים כאחד עשויים להמשיך ולהתמודד עם קשיים בתחום השכרת הדירות. התושבים המקומיים עלולים להמשיך להרגיש את הלחץ על שוק הדיור, מה שמוביל למחירים גבוהים ולזמינות מוגבלת של דירות להשכרה לטווח ארוך. בהיעדר תקנה מסודרת, הממשלה תידרש למצוא דרכים חדשות ויצירתיות להתמודד עם האתגרים הללו ולהציע פתרונות נוספים בעתיד.

Comments


bottom of page