top of page
Computer with Graph

הפרחת השממה בנגב - גרסת ההייטק

כאשר דוד בן גוריון דיבר על הפרחת השממה, הוא חשב בעיקר במונחים והישגים חקלאיים. ואמנם היו לנו לא מעט הישגים בתחום החקלאות המדברית, אך נראה כי חזון פיתוח הנגב הופך להיות רלוונטי מתמיד בעיר באר שבע. והבשורה מגיעה מתעשיית ההייטק אשר בשלושת העשורים האחרונים הפכה לקטר מוביל בכלכלה הישראלית.


ואם חשבתם כי תעשיית ההייטק מתרכזת בתל אביב, הרצליה וערי המרכז, אתם עומדים להיות מופתעים, באר שבע מרכז החדשנות החדש של ישראל.

אם היינו מספרים לכם לפני עשור כי העיר באר שבע הופכת להיות מרכז הייטק עולמי ומקור לגאווה ישראלית, אולי הייתם מתקשים להאמין. אך נראה כי בשנים האחרונות באר שבע עוברת שינויים אדירים המשנים את אופיה של העיר ללא היכר. 

זה התחיל עם מעבר בסיסי צה“ל מאזור המרכז אל הנגב, מה שהפך את העיר באר שבע לצומת מרכזית. ויחדיו עם השקעות ממשלתיות גדולות, שיתופי פעולה עם אוניברסיטת בן גוריון ובית החולים סורקה. וכול אלו הם הכוחות הפועלים מאחורי מרכז רובע החדשנות של באר שבע ועוד פרויקטים רבים ברחבי העיר. 

פארק ההייטק החדש נועד להפוך את הנגב למרכז חדשנות מוביל, לעודד שיתוף פעולה בין אקדמיה לתעשייה, להעשיר את המגוון האנושי בעיר ולספק אקו סיסטם אידאלי לצמיחתם של סטארטאפים חדשים.

והעתיד כבר כאן! כבר היום המרכז החדש מספק כ 3,000 מקומות עבודה, ופועלות בו כ 80 חברות טכנולוגיות. חלקן חברות ותיקות, ואחרות הן חברות סטארטאפ הנהנות מתמריצים שונים.

כמו כן ניתן למצוא במתחם את מרכז הסייבר הלאומי, מרכז החדשנות של בית החולים סורוקה, ועוד חברות ויזמים מוזמנים להצטרף לסיפור ההצלחה הזה. 

פיתוח ההייטק בנגב ובבאר שבע

קריית התקשוב של צה“ל

במסגרת מעבר בסיסי צה“ל לדרום הארץ, הוחלט על הקמת קריית התקשוב של צה“ל. אכלוס הקרייה צפוי להתחיל בשנת 2026, ולהסתיים בשנת 2028.

זהו פרויקט ענק המשתרע על שטח של כ 2,500 דונם, ואמור לשרת את רוב יחידות המודיעין של צה“ל - כ 12,000 אלף משרתים, ומתוכם כ 5,000 אנשי קבע. הפרויקט משתלב עם תכניות משרד התחבורה לחבר את הקריה לגוש דן באמצעות קו רכבת, וגם קו רכבת קלה מבאר שבע לקריה. 

שילוב הפרויקטים משדרג את העיר באר שבע מבחינת תחבורתית, חינוכית, טכנולוגית, לוגיסטית וחברתית. חברות רבות כבר עברו לבאר שבע, והחזון הופך במהרה למציאות. תמורות אלו מחזקות את העיר באר שבע, ומעוררות עניין רב בקרב משקיעי הנדל“ן. 

היכולת של העיר באר שבע לספק חינוך, מקומות עבודה ואיכות חיים, מעלה את מחירי הנדלן באזור. 


המרכז הלוגיסטי בני שמעון הצמוד לשכונת פארק נחל באר שבע.

עוד בשורה חשובה לבאר שבע והיישובים הסמוכים היא הקמת המרכז הלוגיסטי החדש והמתקדם. המרכז הלוגיסטי החדש מתוכנן על שטח של כ 2,400 דונם, ויכלול שטח בנוי בהיקף של כ 1,365,000 מ“ר.

המרכז ישמש לצורכי אחסנה ולוגיסטיקה, ויעניק שירותים לכל אזורי התעשייה והמסחר של האזור לרבות פארק ההייטק בבאר שבע, פארק תעשיות עומר ועוד מפעלים רבים באזור הדרום. המרכז הלוגיסטי נמצא בשלבי תכנון ואישור מתקדמים, למרות שתאריך השלמת הפרויקט עדיין לא פורסם.

המתחם החדש ייהנה מגישה ישירה לרכבת ישראל אשר תפעיל במקום רציף מטענים ברמה בינלאומית. וזאת לצד גישה לצירי תחבורה מרכזיים הכוללים את כביש 6, כביש 25 וכביש 40. 

המרכז החדש צפוי לספק אלפי מקומות עבודה לתושבי האזור, על פי הערכות פוטנציאל מקומות העבודה מגיע ל 5,000. כמו כן הוא צפוי להפחית תנועה בכבישים המובילים אל הדרום, דבר אשר מפחית תאונות דרכים וזיהום אוויר. 

המרכז מתוכנן על פי סטנדרטים בינלאומיים מתקדמים, והוא צפוי להיות אחד הגדולים והמרכזיים בישראל. 


Comments


bottom of page