top of page
Computer with Graph

המחאה הקטלונית - קצת סדר בבלאגן ואיך אפשר לעשות מזה כסף


מחוז קטלוניה דורש עצמאות. ננסה לעשות קצת סדר בבלאגן ולשפוך מעט אור על הפרשה שמעסיקה את ספרד בשנתיים האחרונות. נבחן כיצד הגיב שוק הנדל"ן בברצלונה לאירועים, נציג בפניכם גרף ונתונים מספריים, ונבדוק מי המשקיעים שדווקא עכשיו מגיעים כדי לגרוף עסקאות טובות מתחת לרדאר.

אז איך הכל התחיל?

שנים 2017-2018 – המשבר בקטלוניה מוביל לאי יציבות פוליטית

בשנת 2016 נערכו הבחירות הסדירות האחרונות בספרד, בהן זכתה מפלגת העם השמרנית (PP) בראשותו של מריאנו רחוי, שהרכיב ממשלת מיעוט.

הקטלונים יוצאים לרחובות ברצלונה, לדרוש עצמאות

ב-27 באוקטובר 2017, הכריז הפרלמנט בקטלוניה באופן חד צדדי על היפרדות מהשלטון הספרדי. הממשלה שללה את הכרזת עצמאותה של קטלוניה והחלה במעצר של בכירים בהנהגה, כשאחרים, בהם נשיא קטלוניה, קרלס פוג'דימון, נמלטו מהמדינה מחשש למאסר.

ניהול המשבר מצד הממשלה הספרדית הוביל לביקורת חריפה וביוני 2018 הצביע הפרלמנט לאי אמון בממשלה - ואזרחי ספרד הלכו לבחירות חוזרות. המפלגה הסוציאליסטית PSOE בראשותו של פדרו סנצ'ס עלתה לשלטון, אך בפברואר 2019 נכשל ראש הממשלה המכהן להעביר את התקציב, זאת בשל דרישות המפלגות הקטלוניות לקיים משאל עם על עצמאות חבל הארץ.

נסיבות אלו אילצו את סנצ'ס להכריז על הקדמת הבחירות ל-28 באפריל -מערכת הבחירות השלישית שהתקיימה במדינה בארבע השנים האחרונות. לבסוף, זכתה מפלגתו של סנצ'ס ב-123 מושבים אשר היוו רוב יחסי, ולראשונה זה ארבעה עשורים מפלגת הימין הקיצוני Vox נכנסה לפרלמנט - וקיבלה 24 מושבים. המשבר בספרד שעמד על מחלוקת בין אחדות להיפרדות פוליטית, הגיע לסיומו, לפחות עד לסיבוב הבא.

המחאה הקטלונית – גרסת אוקטובר 2019

1. למה מתקיימות המחאות בקטלוניה בימים אלו?

ההפגנות פרצו ב-14 באוקטובר, לאחר שתשעה מנהיגי העצמאות הקטלוניים נדונו לעונשים בין 9 ל-13 שנות מאסר על ידי בית המשפט העליון בספרד. פוליטיקאים הורשעו בהמרדה בגלל תפקידם במשאל עם לעצמאות בשנת 2017 כי בית המשפט החוקתי פסק שלא כחוק.

שלושה נאשמים נוספים נמצאו אשמים באי ציות ולא נדונו לכלא.

12 הפוליטיקאים והפעילים הכחישו את ההאשמות במהלך המשפט נגדם.

סגן נשיא הממשל האזורי של קטלוניה לשעבר, אוריול ג'ונקראס, עומד בפני העונש הגבוה ביותר, בגין עבירת מרידה יחד עם מעילה של כספי ציבור.

המפגינים רואים את החלטת בית המשפט הגבוה בספרד כבלתי הוגנת ודורשים פתרון פוליטי ולא שיפוטי למשבר קטלוני.

באותו יום, אלפי מפגינים חסמו צירי תנועה מרכזיים בברצלונה ואף הצליחו לגרום לפגיעה זמנית בפעילותו של שדה התעופה המרכזי בעיר.

ההפגנות נמשכו מס' ימים וברגעים מסוימים אף הפכו לאלימות, ומרכז ברצלונה, כפי שקרה בערים קטלוניות אחרות, הפך לזירת קרב של ממש שכללה התנגשויות בין מפגינים לכוחות הביטחון.

2. תגובתו של הממשל הספרדי למחאות

ראש הממשלה, פדרו סאנצ'ס, אמר כי: "הביצוע יהיה מתון, אך יחד עם זאת, התגובה לא תשתמע לשני פנים".

במסיבת עיתונאים, קרא סאנצ'ס ל"שלווה ואורח רוח" ואמר כי: "השלטון המרכזי יבטיח את הזכויות והחירויות של כלל האזרחים, זאת מתוקף העוצמה, האחדות והמידתיות שבתגובה לאלימות".

פדרו סאנצ'ס, ראש מפלגת PSOE

3. איך ממשיכים מכאן?

אף כי נשמעו קריאות מצד ממשלת ספרד והממשל הקטלוני להפסיק את ההפגנות האלימות ולהפחית את המתח, הפגנות חדשות מתוכננות, תוכננו ויתקיימו. באותו הזמן, התקיימו מס' צעדות עצמאיות במקביל לכינוס שביתה כללית של איגודים מקומיים והפגנות עצמאות באזור.

מנגד, בניסיון לכונן אווירה מפויסת יותר, קמו קולות מתונים בקטלוניה, כדוגמת דבריו של נשיא הממשל האזורי הקטלוני שגינה את האלימות וטען כי התקדמות שלווה וזהירה היא הנכונה להשגת עצמאות קטלונית.

בינתיים, המגזרים התומכים בעצמאות, אמרו כי ימשיכו ללחוץ על קיום משאל עם חדש בנושא הפרישה מספרד, בעוד שמגזרים פוליטיים קטלוניים שאינם עצמאיים, קראו לנשיא הממשל האזורי הקטלוני, לערוך בחירות אזוריות. בצד השני של המתרס, מפלגות האופוזיציה קראו לממשלה המרכזית בהנהגת סאנצ'ס לפעול ביתר כוח, אפילו להחיל מחדש את סעיף 155 לחוקה, שיאפשר לו להשתלט על קטלוניה.

יש לקחת בחשבון כי משבר זה התרחש למעשה באמצע מערכת בחירות חדשה בספרד, מכיוון שהספרדים חזרו לקלפיות ב-10 בנובמבר 2019, לאחר שלא הושגה הסכמה להקים ממשלה לאחר הבחירות ב -28 באפריל.

4. השפעה על שוק הנדל"ן והזדמנויות בתקופת משבר

האירועים בקטלוניה השפיעו בראש ובראשונה על המשקיעים הזרים. אותם אנשים שצופים בחדשות מבחוץ ולא מעוניינים להכניס את הראש הבריא שלהם למיטה החולה. אזור העיר העתיקה שמשך בשנים האחרונות כמות גדולה של משקיעים זרים היה הראשון להיעצר. השוק המקומי לעומתו הושפע בצורה הרבה פחות משמעותית. התמונות שנצפות במסכי הטלוויזיה אינן משקפות את חיי היום יום בברצלונה ובפועל החיים ממשיכים.

הגרף הבא מציג את מחירי הדירות בברצלונה למ"ר (העקומה העליונה) לעומת מחירי הדירות אצל השכנה הוספיטלט (העקומה התחתונה). ניתן לראות בבירור איך מחירי הדירות בברצלונה הושפעו בצורה משמעותית וקפאו ישר עם פרוץ הארועים (אוקטובר 2017). בניגוד אליהם, ניתן לראות איך שוק הנדל"ן בהוספיטלט, השכנה אשר איננו מבוסס על המשקיעים הבינ"ל ממשיך לטפס, ללא הפרעה, ומנצל את המומנטום כדי לצמצם פערים - לחצו לקריאה אודות השקעות נדל"ן בהוספיטלט

5. האם יש במשבר הזה הזדמנות?

כמו בכל סיטואציה, גם פה, נראה שהכל זה עניין של השקפה. במקביל לאותם משקיעים חששנים, ישנם לא מעט משקיעים נועזים שהולכים נגד הזרם ומנתחים את ההתרחשות הפוליטית כהזדמנות. משקיעים מהסוג הזה יחפשו את המציאות שיגיעו ממוכרים מבוהלים שקיבלו החלטות פזיזות ומתברר שיש לא מעט כאלו.

bottom of page